domácí logopedická péče

Dobrý den,

pokud budete potřebovat obrázky a jiný podpůrný materiál kontaktujte mě na mail: vrabeccims@seznam.cz

M.Havířová

Logopedické procvičování pro období 23.-29.11.

Dechová cvičení:
Povídáme si o pouštění draků a také o tom, že takový drak létá, jen když fouká vítr. Zkoušíme přivolat vítr foukáním do větrníku (roztočit prodlouženým výdechem).

Prodloužený výdech - děti rozfoukávají listí jako vítr (foukání do malých kousků papíru).

Následně listí uklízíme - foukání kousků papírů na hromádku.

Motorika mluvidel a artikulační cvičení:
-křeček nafukování tváří
-bouličky tlačení špičky jazyka do tváří při zavřené pusince

Procvičování hlásek:

Hláska F -Děti opakují  -vítr pofukuje FFFFFF,  fouká malý vánek FFFÍÍÍÍÍ, fouká větší vánek FFFÉÉÉÉ,  fouká větřík FFFÁÁÁÁ,  fouká vítr FFFFÓÓÓÓ, fouká vichr FFFÚÚÚÚ

Sluchová a gramatická cvičení:

Hrajeme si na nakupování-Šel jsem do obchodu a koupil jsem mléko. Druhý se přidá - šel jsem do obchodu a koupil jsem mléko a meloun. Postupně přidáváte a procvičujete si nejen slovní zásobu, ale i sluchovou paměť  :))

Jiná varianta: - šel jsem na procházku a viděl jsem strom (dům, hřiště, trávu,...)

Říkanka:

IMG_20201123_191030.jpg

Slovní zásoba na listopad:
Dny v týdnu -vyjmenovat a jejich pořadí

Roční období -vyjmenovat, pořadí a charakteristické znaky

Zraková a grafomotorická cvičení:
Obkresli si ruku a společně si pojmenujte prsty

Logopedické procvičování pro období 16.-22.11.

Dechová cvičení:
Hrajeme si na větříčky - foukání s peříčkem (nebo kuličkou z papíru) - pořád dbáme na nádech nosem a plynulý výdech.

Dejte několik kuliček vedle sebe (s mezerou) a dítě fouká dle pokynů (foukni do první kuličky, do poslední, ... první je ta, která je pro dítě nejvíce vlevo) nebo můžou být různě barevné,...

 Motorika mluvidel:
-koník mlaskání jazykem na tvrdém patře

Sluchová a gramatická cvičení:

Během listopadu se zaměřujeme na vyprávění. Buď vlastního zážitku, nebo příběhu či pohádky (co jste četli nebo viděli v televizi). Dále zkoušíme hádanky a vyřízení vzkazu.

Legendu o svatém Martinovi (děti zkouší převyprávět).

Slovní zásoba na listopad:
Počasí - sledujeme počasí venku, seznamujeme se s pojmy: zataženo, jasno (slunečno), polojasno, prší, sněží, bouřka, fouká vítr, je mlha,..

Říkanka:

IMG_20201123_190858.jpg

Logopedické procvičování pro období 9.-15.11.

Dechová cvičení:
Prodlužujeme výdechovou fázi, zpomalujeme výdech. 


Motorika mluvidel a artikulační cvičení:
- komín špulení rtů a vysouvání dopředu
-dveře přibližování a odtahování rtů otvírání a zavírání dveří

Procvičování hlásek:
Hláska M
 „Co máš doma?" odpovídají celou větou Doma mám...“

nebo „Máš doma postel?“.. „ Doma mám postel“

Básnička s pohybem:
Domeček
Postavíme domeček, (stoj přímí, ruce spojit nad hlavou)
do domečku stoleček, (kleknout na čtyři)
Ke stolečku židličku. (přímí sed, nohy jsou natažené)
a na stolek kytičku. (sednout do „tureckého sedu“, ruce na ramena)

Slovní zásoba na listopad:

Tvary - seznámení se základními tvary, jejich názvy, umět ukázat kruh, čtverec, obdélník a trojúhelník.  Můžete kombinovat i s barvou- ukaž červený čtverec, ..., malý/velký,  ukaž mi kruh který je nahoře / dole, můžete doplnit také o řazení od nejmenšího po největší.

Barvy - základní barvy doplnit o odstíny, vysvětli si tmavě modrá, světle zelená,...

Logopedické procvičování pro období 2.-8.11.

Dechová cvičení:
Dýchání do břicha - děti si lehnou, posadí si svého plyšáčka na břicho následuje nádech do břicha, plyšák se zvedá a klesá. Je potřeba klidný a plynulý nádech i výdech, aby plyšák nespadl. Opakujte s dítětem v relaxačních chvilkách každý den.

Motorika mluvidel:

Úsměv – ústa do oblouku

Lev - otevření a zavření úst pořádně jako lev

Jazyk v postýlce - klidová poloha jazyka. Dítě otevře pusu, jazyk nic nedělá, zůstane v klidu ležet. (Jazyk v klidu leží, lehce se dotýká předních zubů, ale netlačí na ně, nezatahuje se dozadu, nezvedá se, nesměřuje do boku.)


Procvičování hlásek:
Hláska J

Náš plyšáček běduje: ojojoj, ajajaj,ejejej (děti opakují)

Střídáme se a říkáme vlastnosti (svoje, nějaké hračky, věci...): „ Já jsem...malý, rychlý, čistý..., To je velký dům, To je červené jablíčko,....

Sluchová cvičení:
Přečteme dítěti nějakou známou a oblíbenou pohádku, která je však trochu popletená. Dítě dobře poslouchá a opravuje. Nejprve při chybě zpomalíte, případně zdůrazníte  řeč, alespoň ze začátku než se děti zapojí.

Logopedické procvičování pro období 26.10.-1.11.

O prázdninách opakujte s dětmi motorická cvičení mluvidel, povídejte si o tom, co vidíte na procházkách, v televizi, co jste si přečetli. Při nesprávné výslovnosti děti nenuťte opakovat správně, pouze vy zopakujte se správnou výslovností a slovosledem. Dítě se učí přirozeně nápodobou.

Užívejte si krásných barev podzimu a v případě potřeby pište na mail: vrabeccims@seznam.cz 

Logopedické procvičování pro období 19.-25.10.

Dechová cvičení:

… uvedeme děti do příběhu, jak chlapeček Adámek (nebo holčička Anička) ráno zaspal, když měl jít poprvé do školky a aby nepřišel pozdě, museli s maminkou běžet a tak přišel do školky celý zadýchaný a musel se pořádně vydýchat …(následuje prodloužený nádech nosem bez zvedání ramen a plynulý výdech ústy…)

Motorika mluvidel:

Úsměv – ústa do oblouku

Ospalec – otevírání úst – zívání

Lítost – ústa do oblouku

Procvičování hlásek:

Samohlásky: A, E, I, O, U

Prodloužení

  • ÁÁÁ
  • ÉÉÉ
  • ÍÍÍ
  • ÓÓÓ
  • ÚÚÚ

Sluchová cvičení:

Nejprve dítě opakuje jednotlivá slova, později věty, sloky. Povídejte si o tom, o čem písnička je, co se stalo. Nakonec si zkuste zazpívat.

 

Adámku náš.

copak děláš?

Děti jdou do školy,

tys ještě v posteli, na nic nedbáš, na nic nedbáš.

 

Adámek vstal,

boty hledal,

nevěděl kam boty,

kabátek, kalhoty včera si dal, včera si dal.

 

Dítě zkouší vytleskat svoje jméno (ruce, do kolen, dřívka, vařečky, …). Větu rozvíjíme podle možností a zvládnutí (Adam **, já jsem Adam ****, já se jmenuji Adam)

Slovní zásoba na říjen: 

  • ovoce + zelenina 

Nejprve dítě ukáže na naši otázku: Ukaž mi hrušku ... (jakmile dítě správně ukáže, řeknete To je hruška. Dítě jen ukazuje, může říct název nebo i větu, ale nemusí)

Když to dítěti jde, ukazujeme jednotlivé obrázky a ptáme se: Co je to? Dítě odpovídá To je .... (při nesprávné výslovnosti nebo neúplné větě zopakujte správně, ale nevyžadujte po dítěti správné opakování)

Třídíme podle znaků: Ukaž mi, které ovoce je červené, ... Rozdělte si ovoce a zeleninu, můžete nechat dítě vystříhat z reklamních letáků ovoce a zeleninu, roztřídit, nalepit do našeho logo sešitu,... Vybrat oblíbené nebo ty, co dítě ještě neochutnalo, ....

  • základní části těla

Ukažte si, pojmenujte, můžete si zazpívat písničku hlava, ramena,.. Dítě namaluje do našeho logo sešitu postavu (sebe nebo maminku nebo tatínka)

  • vnímání času: ráno, poledne, večer / den, noc 

Povídejte si o tom, co děláte ráno, ... Ptejte se, kdy půjdeme spát, apod....

  • podzim - jeho znaky, aktivity, počasí

Podle čeho poznáme, že je podzim? Necháme čas na odpověď. Po chvilce můžeme napovědět otázkou, co se stane s listy? .... Co děláme na podzim? Můžeme nabídnout výběr ze dvou (na podzim pouštíme draka nebo stavíme sněhuláka? ...)

 

rezacova_foot