Změna velikosti písma

Drobečková navigace

Úvod > Online vzdělávání > Předškolní příprava

Předškolní příprava

 

Stránka je určena zejména dětem a jejich rodičům, kteří se chystají na zahájení PŠD do základní školy a omluvili se z docházky od 12.4.2021. 

Provoz MŠ pro děti těsně předškolního věku byl totiž obnoven. 

Pokud jste děti z docházky omluvili, můžete se s námi prostřednictvím mailu domluvit na individuální konzultaci a dalším distančním vzdělávání. Není to již pro nás povinné, ale chceme pokud možno co nejvíce vyjít vstříc všem rodičům, kteří se rozhodli z různých důvodů pokračovat v distanční formě předškolního vzdělávání. 

Napište mail a domluvíme se na dalším tak, aby to pro nás bylo schůdné a v souladu s Vašimi představami. 

A jdeme na to: 

Zdravíme všechny naše předškoláčky a jejich rodiče. Opět se setkáváme v online světě, kde pro Vás připravíme každý týden pár zajímavých úkolů, které jsou děti zvyklé plnit v rámci ÚKOLNÍKU nebo také JAKOŠKOLY ve svých třídách. Činnosti jsou stanovené tak, aby intenzivněji připravovaly děti na školní docházku a rozvíjely potřebné dovednosti dítěte předškolního věku. Ideálně by plnění úkolů mělo být věnováno zhruba 30 minut denně, tedy alespoň jeden z úkolů v libovolném pořadí, záleží však na Vašich možnostech, proto ideálně… 😊

Výtvarné úkoly jsou zpravidla časově náročnější a vyžadují intenzivnější dohled a pomoc při jejich plnění, proto je potřeba vyhradit si i více času, kdy se dětem můžete věnovat. Některé úkoly naopak děti zvládnou rychleji, můžete je proto doplnit některým z přiložených pracovních listů.  Snažte se děti nechat pracovat co nejsamostatněji.

Paní učitelky už se těší, až si po návratu do školky s dětmi vypracované úkoly vyhodnotí, proto si splněné úkoly zaznamenávejte (například pomocí barevných puntíků na papír nebo formou, na kterou jsou děti zvyklé ze školky) a schovávejte si výrobky i pracovní listy, ať nám děti mohou svou práci ukázat. Pokud potřebujete individuální konzultaci, lze si ji domluvit přes email či telefon dle možností.

Doufáme, že se i vy brzy vrátíte do svých tříd. Na všechny děti se moc těšíme!

 

Při vytváření úkolů pro děti se opíráme o následující tabulku, která může i Vám posloužit jako opěrný bod při vymýšlení úkolů a činností pro děti.

Oblast/období

 

květen

Socializace

 

 

Hygiena, sebeobsluha

   

Hrubá motorika

   

Jemná motorika

   

Grafomotorika

 

 

Práceschopnost

   

Kvantitativní představy

 

 

Zrakové vnímání

 

 

Sluchové vnímání

 

 

Časoprostorové vnímání

   

Komunikace

  Stupňování
Homonyma

jiné Poznatky

 

Rodina

další:

 

 

 

Léto

Brno, ČR, Evropa, svět

 

 

3.5. - 7.5. 2021

A máme tu pár dalších úkolů na následující týden. Nejprve ale důležitá otázka, po čarodějnicích totiž skončil měsíc duben a začal jiný měsíc, víš který? Zkus se zamyslet nad tím, jak asi název tohoto měsíce vznikl? Co se v tomto měsíci děje v přírodě? Ano správně, louky a koruny stromů pučí a rozkvétají a celá příroda je krásně barevná! Počkat, koruny stromů? Co to vlastně je? A znáš ještě nějakou jinou korunu?

  • Zkus v prvním úkolu najít další věci, které mají stejný název, ale znamenají něco jiného. Připrav si barevné pastelky nebo fixy a zakroužkuj vždy stejnou barvou ty obrázky, které mají stejný název.

6.jpg

A když už tohle všechno víš, zkuste si s rodiči nebo sourozenci zahrát pexeso. Nejprve si všechny obrázky pojmenujte, poté čtverečky vystřihni, pořádně zamíchej a pojďte na to!

3.jpg

A protože tento týden někdo moc důležitý slaví svůj svátek, budou další úkoly věnované právě této osobě. Ono totiž není svátek jako svátek a nemusí vůbec souviset s tím, jak se kdo jmenuje. Možná ti poradí některý z následujících úkolů, kdo teda ten svátek vlastně slaví! První nápovědou je, že je to někdo z tvé rodiny, kdo do té rodiny vlastně patří? Nakresli si ji na papír a členy pojmenuj, kolik vás v rodině vlastně je?

  • A abychom si to počítání ještě trochu procvičili, máme tu jeden počítací úkol. V rodině se totiž máte určitě všichni moc rádi ale jak to vlastně vypadá? Napadá tě nějaký symbol, obrázek, který vyjádří, že máme někoho rádi? ♥ Spočítej následující srdíčka ve sklenicích a napiš pod jednotlivé sklenice příslušné číslo. Nejprve si číselnou řadu od 1 -10 napiš na kraj papíru a teprve poté začni počítat. Místo čísel můžeš napsat i příslušný počet čárek. U druhého úkolu si můžeš zkusit opět spočítat srdíčka a vybrat správné číslo značící jejich počet. Až splníš alespoň jeden z těchto pracovních listů, vystřihni sklenice a seřaď je vedle sebe od nejmenšího počtu srdíček až po ten největší počet srdíček.
14.jpg 12.jpg

 

  • A teď další z nápověd, kdo to ten svátek vlastně slaví? Následující básnička ti už jistě napoví dostatečně, přečti si ji společně s rodičem nebo sourozencem.

7.jpg

 

Ale tyhle maminky se nám trochu pomíchaly. Vystřihni obrázky a slep je k sobě tak, jak správně patří.

20.jpg

  • A co všechno maminky vlastně dělají pro to, aby nám bylo doma co nejlépe? Podívej se spolu s rodičem na obrázky a popiš, co na nich maminka dělá, proč je tohle vše potřeba a jak by to vypadalo, kdyby maminka nebo někdo další z rodiny takové práce vůbec nedělal? Zkus odpovědět na tyto otázky u každého obrázky. Kdo doma tyto práce dělá a pomáháš doma i ty?

21.jpg

U dalšího pracovního listu vystřihni jednotlivé obrázky a seřaď je za sebe ve správném pořadí.

26.jpg

  • A jak už jsme si řekli, maminky tento týden slaví svůj svátek, popros tatínka nebo sourozence a vymyslete, jak maminku potěšit a udělat ji radost. Zkus mamince vytvořit speciální dopis s obrázkem, který ji jistě moc potěší. Nejprve na papír nakresli svou maminku nebo obrázek, který by ji potěšil, poté doplňte do jednotlivých kolonek informace o mamince. Na dopis můžete vytvořit speciální obálku, přidat další obrázek nebo výrobek a v den maminčina svátku ji udělat velikou radost.

11.jpg

Inspiraci na výrobky pro maminky můžete například i ZDE

...............................................................................................................................................................................................................................................................

19.png

24.jpg

33.png

30.jpg

 

 

 

26.4. - 30.4.2021

A máme tu další týden plný úkolů, ale na jaké téma to tentokrát bude? Uhodneš nápovědu v hádance?

Nejsem žádná krasavice,
na nose mám bradavice.
Straším mámy, straším děti,
skvěle létám na koštěti.

Ale proč zrovna čarodějnice? Kdo to ví?

Protože na konci tohoto týdne slaví svůj svátek, víš, v který den to bude?

A které dny musí uběhnout, než čarodějnice svůj svátek oslaví?

A které dny nám v týdnu po oslavě ještě zbydou?

  • Znáš nějaký příběh nebo pohádku, kde se čarodějnice objevuje? Příběh si můžeš třeba i vymyslet a vyprávět ho rodičům nebo sourozencům. Zkus v knihovně najít nějakou pohádkovou knížku, kde se čarodějnice objevuje. Knížku si prohlédni a společně s rodiči si příběh přečtěte. Pokud už všechny čarodějnické příběhy znáš, můžete si s rodiči nebo sourozenci přečíst příběh o tom, JAK ČARODĚJNICE AGÁTA CHTĚLA UKRÁST SPÁNEK.

10.jpg

  • Jak taková čarodějnice Agáta asi mohla vypadat? Zkus si ji nakreslit na bílý papír. Můžete kreslit společně se sourozenci nebo rodiči a poté si obrázky ukázat a porovnat, jak se vaše čarodějnice podobají.

Co všechno takové čarodějnici nesmí chybět, co k ní neodmyslitelně patří?

Zkus si vzpomenout alespoň na 3 různé věci, na kterou hlásku tyhle slova začínají?

Dá se čarodějnice pojmenovat i jinak než čarodějnice? Napadá tě nějaké další slovo? Možná ti poradí tahle písnička, o kom se v ní zpívá?

6.jpg

Co všechno o těchto čarodějnicích, babicích a ježibabách vlastně víš? Zkus si s rodiči vyplnit kvíz a možná se dozvíš i něco nového.

 

  • U čarodějnic ještě nějakou chvíli zůstaneme. U následujícího pracovního listu zkus spočítat, kolik stejných čarodějnic se na obrázku nachází. Do prázdného okénka vedle každé čarodějnice pak zapiš číslici, kterou jsi napočítal/a nebo číslo zapiš pomocí čárek v příslušném počtu. Pokud chceš použít čísla, nejprve si s rodiči napište nad obrázek číselnou řadu od 1 – 10.

3.jpg

V dalším úkolu je třeba pomoci ježibabě doletět až do cíle, není to ale jenom tak. Nahoře vidíš tři obrázky, takto jde celý „slalom“ postupně za sebou. Tvým úkolem je spojit výraznou šipkou jednotlivé obrázky a dojít tímto postupem k čarodějnici v dolní části pracovního listu. Obrázky můžeš šipkou spojit ale pouze v pořadí, které je určeně nahoře, to znamená, že za obrázkem klobouku musí být vždy obrázek koštěte a poté obrázek čarodějnice a znovu, nikdy ne v jiném pořadí.

5.jpg

  • Možná tě napadlo, že jednou z nezbytností čarodějnice je i její věrná kamarádka kočka nebo kocour, napadá tě nějaké další pojmenování pro toto zvířátko? A jak vlastně taková kočka vypadá? Zkus si ji nakreslit podle jednoho z následujících návodů, dokreslit pak můžeš i další kočičí a kocouří kamarády.
23.gif 22.jpg

Jejda, trochu se nám ty kočky na papíře ztratily. Najdeš a spočítáš všechny kočky, které se shodují s tou v obdélníku? Kolik si jich napočítal/a?

4.jpg

  • Vyrob si některou z následujících čarodějnic nebo si vymysli svou vlastní. Můžete s rodiči a sourozenci vyrazit do lesa na procházku a vytvořit si speciální přírodní čarodějnici z klacíků, větviček, šišek a všeho, co můžeš v lese a v přírodě najít. Společné vytváření bude vás všechny určitě bavit.
1a.jpg 2a.jpg    
3a[1].jpg 11[8].jpg

 

A kdo by si těch čarodějnic chtěl užít ještě o trochu víc, může zkusit některý z dalších pracovních listů.

1.png

3aa.png

12.jpg

9.jpg

8.jpg

 

19.4. - 23.4.2021 

  • Minulý týden jsi s rodiči trénoval/a první hlásku ve slově. Zkusíme si na toto téma další úkol, je už ale jen na tobě najít a škrtnout ten obrázek v řadě, který jako jediný začíná na jinou hlásku. Zbylé obrázky vždy vybarvi a zkus nahradit škrtnuté slovo jiným tak, aby do řady patřilo.

12.jpg

U dalšího pracovního listu máš ještě jeden úkol. Najdi všechna slova, ve kterých je hláska S a zkus určit, jestli je na začátku, konci nebo uprostřed slova.

2.png

  • Aby toho škrtání nebylo málo, máme tu pro tebe ještě jeden takový úkol. Najdi v řádku takový obrázek, který do řady nepatří a vysvětli proč. Jak se jmenuje skupina obrázků v řádku? (Tento úkol procvičuje nadřazená slova – dítě má najít nesprávný obrázek v řádku a určit, že například mrkev do řady nepatří, protože je to zelenina a ostatní obrázky jsou ovoce. Veďte děti k určení těchto pojmů, nechte děti jmenovat další pojmy do jednotlivých skupin – např. další druhy ovoce atd.)

18.jpg

 

  • Protože tento týden slavíme DEN ZEMĚ, čeká nás pár úkolů i na toto téma. Podívej se do knihovny a zkus najít nějakou knížku o ZEMI. Společně s rodiči si prohlédni jednotlivé obrázky a ptej se na vše, co tě zajímá a zjisti, co všechno už o ní víš.

earth-11015_640-e1553802656411.jpg

Jaký má tvar?

Kde se nachází?

Je více takových planet?

Co znamenají jednotlivé barvy na mapě?

Kdo na této planetě žije?

Jak vypadá planeta uvnitř? (jádro)….

Přečti si k tomuto tématu také krátký příběh. Rodič bude číst slova a ty doplňuj slova za jednotlivé obrázky.

3.png

 

  • A když už víš, jak naše planeta vypadá, zkus si ji spolu s rodiči nebo sourozenci vymodelovat.

Co bude potřeba:

  • podložka na modelování
  • váleček
  • nožík plastový určený na modelování
  • nůž (ostrý)

  • Teď už víš, jak planeta vypadá, kde se nachází, kdo na ni žije a spoustu dalších informací. Co ale planetě škodí a naopak ji může pomoci? A co dobrého pro planetu můžeš udělat i ty sám/a? Podívej se nejprve na následující obrázek a zkus rodičům popsat, co na něm vidíš? Škrtni vše, co planetě škodí a naopak vybarvi to, ji neznečišťuje.

23.png

Zkus si také vystřihnout následující obrázky a přiřadit je k vhodné planetě. Dávej pozor na správnou práci s nůžkami.

3.jpg

 

12.4. - 16.4. 2021

A pro děti, kteří prozatím nedochází do MŠ máme připraveno pár dalších úkolů.  

  • Následující úkol bude mít několik částí a procvičí tvoje ouška, můžete si jednotlivé úkoly rozložit v průběhu dne, pokud budete mít pocit, že se dítě již nesoustředí.

 Sedněte si s rodičem na pohodlné místo a nejprve začněte tím, že ti rodič řekne několik dvojic slov. Ty budeš určovat, jestli začínají na stejnou hlásku nebo ne. (Následující dvojice jsou pouze příkladem a nemusíte se jimi řídit. Vymyslete alespoň 6 dvojic slov a pomalu a zřetelně je dítěti jmenujte, nechte mu dostatek času na určení, zda slova začínají na stejnou hlásku nebo ne.)

HAD – HLAD

LES – PES

RUKAVICE – ROHLÍK

PRAVÍTKO – POSTEL

HOUPAČKA - HNÍZDO

 

Další část úkolu je vymýšlení slov na stejnou hlásku. Rodič může začít určením slova a dítě musí do dvojice vymyslet jiné, které ale začíná na stejnou hlásku. Role si můžete také obrátit a nechat dítě kontrolovat, zda jste odpověděli správně či nikoli.

Poslední částí tohoto úkolu jsou dva pracovní listy. Na prvním listu je úkolem spojit a vybarvit dvojice slov, které začínají na stejnou hlásku.

14.jpg

Zde musíš zakroužkovat všechny obrázky, které začínají na stejnou hlásku. Najdeš také slova, která na stejnou na stejnou hlásku pro změnu končí?

17.png

  • Až půjdete s rodiči na procházku, zkus posbírat alespoň 5 různých přírodnin různé velikosti. Najdi si rovnou plochu a věci seřaď vedle sebe nebo pod sebe od nejmenší po největší. Poté rodiči popiš, co se kde nachází, co je úplně vlevo/vpravo/uprostřed, vedle, ale i nad/pod, nahoře/dole– stupňování, orientace na ploše. Stejný úkol můžeš splnit například i ve svém pokoji pomocí oblíbených hraček .

Následující pracovní listu už pro tebe bude určitě hračka, vystřihni a přilep obrázky podle velikosti od nejmenší po největší, na volné místo zkus dokreslit ještě alespoň jeden další předmět v různých velikostech.

11.jpg

  • Podívej se na následující obrázky – v každé řadě je vždy jeden, který se od ostatních liší. Najdi vždy odlišný obrázek, popiš rodiči, kde se nachází (nechceme, aby dítě prstem ukázalo, ale popsalo kde - vlevo, uprostřed, vpravo) a v čem se od ostatních liší – orientace na ploše, dokreslování. Jednotlivé obrázky se hodně podobají značkám, které ve školičce máme. Vzpomeneš si třeba, která komu patří?

9.png

Pro náročnější šikulky máme připravenou i trochu těžší verzi tohoto úkolu.

10.jpg

  • Prohlédni si následující obrázky a zkus zaplnit volná místa tak, aby v každém řádku a sloupci byl každý obrázek vždy jen jednou. S prvním obrázkem ti může pomoc rodič, který ti popíše, na které místo máš co nakreslit – opět orientace na ploše, vpravo od sluníčka, pod mráček, nad obrázek sluníčka nakresli….. Poté je to již na tobě, nejdříve vždy popiš, který obrázek a kam chceš kreslit, pracuj postupně a každý krok si vždy nejprve pečlivě rozmysli.

mm.jpg

  • A čeká tě poslední úkol. Podívej se na následující skupiny obrázků a pojmenuj je – nadřazené pojmy. Popiš, co nebo kdo do každé skupiny patří, pokus se vymyslet vždy alespoň 5 pojmů ke každé skupině.

19.png

6.4. - 9.4. 2021

V týdnu od 6.4. do 9.4.2021 se věnujte opakování, procvičování, bilancování úkolů a dokončování portfolia, které si přinesete do MŠ k vyhodnocení. 

Těšíme se na Vás již brzy ve Školičce u lesa! 

 

29.3. – 2.4. 2021

Velikonoce už se nám blíží a tak tu máme pár dalších úkolů na toto téma.

  • Jak se jmenuje předmět na následujícím obrázku? Rozstříhej pečlivě obrázek na jednotlivé proužky a seřaď je podle velikosti od nejmenší po největší → nalep proužky na tvrdý papír stupňování. Obrázky vybarvi. Nezapomeň si na začátek připomenout, jak s nůžkami správně a bezpečně zacházet, aby se tobě nebo někomu v tvém okolí nic nemohlo stát.

13.jpg

 

 

  • Podívej se na následující obrázek s vajíčky – tvým úkolem je vybarvit pečlivě jednotlivá vajíčka. Aby to nebylo jen tak, máme tu pro tebe pár doplňujících úkolů, rodič ti jednotlivé úkoly bude číst a ty budeš postupně vybarvovat. Zbylá bílá vajíčka si vybarvi dle své fantazie – orientace na ploše, pravá, levá, nad, pod, vedle, uprostřed, pracovat postupně s dostatkem času na orientaci a vybrání správného vajíčka k vybarvení…
  1. Na vajíčko uprostřed obrázku použij alespoň 3 různé barvičky.
  2. Vajíčko napravo od ušatého vajíčka vybarvi v barvách české vlajky.
  3. Vajíčko, které je nad srdíčkovým vajíčkem, musí obsahovat něco žlutého.
  4. Vajíčko v levém dolním rohu vybarvi pro holčičku.
  •  

9.jpg

 

  • Pro tento úkol budeme potřebovat vybarvená vajíčka z předchozího úkolu. Jedno vajíčko jsme totiž zapomněli obarvit, tvým úkolem je vybrat si vajíčko z předchozího obrázku a překreslit ho co nejvěrněji do prázdné předlohy – překreslování obrázků dle předlohy.

 

  • Najdeš všechna skrytá vajíčka na obrázku, kolik jich je? Obrázek si vybarvi. Zkus popsat, kde se jednotlivá vajíčka nachází (nad housenkou, mezi květinami, pod motýlem) – orientace na ploše.

4.jpg

 

  • A nakonec něco trochu tvořivého. Budeš k tomu potřebovat tvrdý papír, bílou voskovku, nůžky, tužku a vodové barvy. Obkresli si na tvrdý papír různě velká vajíčka – snaž se, aby se ti jich na papír vešlo co nejvíce a papírem se tak zbytečně neplýtvalo. Bílou voskovkou jednotlivá vajíčka odekoruj dle své fantazie, poté barvičky jemně nařeď vodou a vajíčka vybarvi. Nakonec je vystřihni. Můžeš si z obrázků vytvořit třeba věnec nebo řetěz a máš krásnou velikonoční výzdobu.
17.jpg 18.jpg 24.jpg 25.jpg

 

A pro dlouhé chvíle přidáváme i pár pracovních listů a omalovánek. KRÁSNÉ VELIKONOCE! 

12.png

14.png

19.jpg

11.jpg

21.jpg

22.jpg

11.gif

15.jpg

16.jpg

17.jpeg

 

22.3. – 26. 3. 2021

Tento týden jsme si nachystali úkoly na téma „příroda maluje“. Budeme si povídat o přírodě a jak o ní správně pečovat. Procvičíme se barvičky a zacvičíme si, abychom pečovali ne, jen o přírodu, ale i vlastní tělo. Vzhůru do toho 😊.

 

Začneme malým povídáním o tom, jak se starat k přírodě...

Zugpsitze_mountain.jpg

Co to vlastně příroda znamená? (stromy, zvířata, rostliny, …)

Kde přírodu najdeme?  (v parku, doma, na procházce, …)

Najdeš doma nějakou rostlinku v květináči? Nepotřebuje vodu? Jakou má barvu?

Jak bychom se k přírodě měli chovat? (starat se o ní, neničit, netrhat rostliny, nelámat větvičky stromů a keřů, nevyhazovat odpadky, chodit pěšky/jezdit na kole, neznečišťovat vodu atd.)

Čím přírodě nejčastěji ubližujeme? (netřídíme odpad, pohazujeme odpadky na zem, …)

ji.jpg

Prohlédni si obrázek a přečtěte si o tom, jak dlouho se v přírodě rozloží odpad.

Při procházce v přírodě pozoruj, zda je uklizeno nebo se někde povaluje odpad. Kam bys jej uklidil?

Jakou barvu má kontejner na plast (žlutou), papír (modrou) a sklo (zelenou)?

 484100.jpg

 

Pojď si zacvičit 😊 budeš potřebovat kolem sebe více místa a papír A4. Video se cvičením najdeš zde:

 

Pokusíme se společně přivolat sluníčko říkankou a malováním. Maminka nebo tatínek ti budou říkanku číst a ty podle ní namaluj sluníčko. Povedlo se ti? Kolik si nakreslil paprsků?

 fn.jpg

 

Vytvořte si doma tuto jednoduchou didaktickou pomůcku, která procvičuje prostorovou orientaci a zrakovou diferenciaci 😊. Barevné kuličky můžete vytvořit z PET vršků nebo zmuchlaný barevný kousek papíru do kuličky. Zadání naleznete níže.

fj.jpg

 

Zadání:

8.jpg

7.jpg

5.jpg

ppů.jpg

3.jpg

Můžeš si procvičit i paměť – prohlédni si 30 vteřin zadání a pak jej schovej a zkus jej správně poskládat.

Zapoj do učení i sourozence/rodiče a do vrchního řádku pokládej vlastní zadání a nech parťáka poskládat to samé do řádku pod tebou.

 

Máme tady poslední úkoly:

Zopakuj si dny v týdnu začínáme od pondělí. Jak se nazývají víkendové dny? Jaký den byl včera? Jaký je dnes? Jaký den bude zítra?

Najdi všechna písmena, ze kterých se skládají slova v zadání a zakroužkuj je:

 

P O N D Ě L Í

 

K              P            V              O           L              X             N            Š              Ě             A             T             L              Í

 

P Á T E K

 

P         C         K          Á         B         T          M        W        E          Y          K                    

 

S O B O T A

 

S           X        K          O         B         G         O         U         R         T          Z           A       

 

 

Na jakou hlásku začíná „NEDĚLE“? Jaké znáš ještě slova na hlásku „N“?

 

Doufám, že tě učení bavilo a budeme se těšit na další spolupráci :).

 

ÚKOLNÍČEK 15.3. – 19.3.2021

Protože máme měsíc knih, čeká nás několik dalších úkolů na toto téma, tak se do toho pojďte pustit :)

26[2].jpg

 

  • Určitě máš svou oblíbenou knížku. Zkus prohlédnout knihovnu, kterou doma máte a najdi pohádku, kterou dobře znáš a máš rád/a. Zkus příběh převyprávět mamince nebo tatínkovi, pokud si dobře nevzpomínáš, popros nejprve rodiče nebo sourozence, aby ti pohádku přečetl a poté příběh převyprávěj. Které postavy se v pohádce objevují? Zkus ty nejdůležitější z nich nakreslit na papír, ve školce pak zkusíme s kamarády hádat, o kterou pohádku se jedná.

(Pokud rád vytváříš, můžeš si klidně vyrobit celou pohádkovou knížku, kterou pak můžeš kamarádů a paním učitelkám ve školce vyprávět nebo vytvoř knížku pohádkových hádanek.)

  • A v tomto úkolu si s rodiči role vyměníte a z tebe se stane pohádkový detektiv. Podívej se nejprve na následující obrázek, poznáš, o které pohádky se jedná? Rodič vybere jednu z nich a začne ti ji vyprávět. Tvým úkolem je poznat, kdy se v pohádce objevuje nějaká lež/nepravda, která je v příběhu špatně (rodič záměrně pozmění znění pohádky, například místo vlka potká Karkulka v lese babičku apod.) Až poznáš, že příběh už není pravdivý, zastavíš vypravěče a opravíš ho, potom vyprávění pokračuje až do konce pohádky. Zkus si s rodičem popovídat o tom, co z toho, co se v pohádce odehrává, by se mohlo stát i ve skutečném životě/realitě a co je naopak jen pohádková fantazie?

8.jpg

  • Aby čtenář nezapomněl, kde ve čtení přestal, potřebuje k tomu jednu důležitou věc, víš kterou? Zkus si takovou záložku vytvořit pomocí barevného papíru, lepidla, nůžek, fix nebo pastelek a se spoustou fantazie, moc se těšíme, jaké zajímavé a originální záložky vytvoříš.
15[3].jpg 14[4].jpg 13[3].jpg 12[2].jpg

 

  • Podívej se na následující pracovní list a zkus si ho vypracovat. Pojmenuj vždy jednotlivý obrázek, vytleskej ho a vybarvi tolik koleček, kolik má slovo slabik.

13.jpg

U tohoto listu ještě na chvíli zůstaneme, zkus říct, na které písmeno jednotlivé obrázky začínají, napadnou tě další slova, která začínají na stejné písmeno? Můžete to zkusit i obráceně, rodič říká různá slova a dítě určuje, zda slovo začíná na dané písmeno nebo ne, obdobně můžete ztížit úkol a jmenovat různá slova, která obsahují danou hlásku (například hlídáme hlásku R – nejprve jmenujeme slova začínající na dané písmeno – RAK, ROPUCHA, RÝČ… poté jmenujeme slova obsahující dané písmeno MRAK, DOKTOR, ODRŮDA, DRAK…) – dítě opět reaguje na slovo, kde se hláska objevuje. Pro ozvláštnění si můžete určit různé signály, jak dítě upozorní na hlásku ve slově.

V návaznosti na tento úkol si můžeš se sourozencem nebo rodičem zahrát tzv. SLOVNÍ FOTBAL - začni jakýmkoli slovem, spoluhráč musí vymyslet slovo, které začíná na poslední písmeno tvého slova a takto jedeme dále (MRAK → KOČKA → ANGREŠT → TYKADLO ....).

 

  • Poslední úkol trochu prověří, jak dobře znáš různé pohádkové příběhy. Udělejte si s rodiči a sourozenci pohádkový kvíz, dokážeš odpovědět na všechny otázky?? Zkus pro rodiče a sourozence vytvořit podobný kvíz ty – vymysli pohádkovou otázku, hádanku, poznávání obrázku apod. Určitě si užijete zábavu. Ve školce si pak kvíz můžeme zopakovat a vymyslet další zajímavé otázky.

11.jpg

Nakonec přidáváme pár pracovních listů a omalovánek pro dlouhé chvíle.....

2.jpg

3.jpg

5.jpg

16.jpg

14.jpg

32.jpg

33.jpg

19.jpg

 20.jpg

21.jpg

22.jpeg

40.jpg

27[1].jpg

38.jpg

41.jpg

 

ÚKOLNÍČEK OD 1.3. - 5.3.2021 

  • A začneme hned něčím, co trochu potrápí naše hlavičky. Jestlipak víš, který měsíc v roce nám teď začíná? A znáš ještě některé další měsíce? Máme tu pro tebe několik obrázků – poznáš, co na nich rozkvétá? Jaké roční období se k nám blíží?
7[2].jpg 6.jpg

 A ještě jedna otázka, tyhle kytičky rostou někde v tvém blízkém okolí, dáme ti malou nápovědu, poznáváš kde? Až půjdete s rodiči na procházku, zkus tohle místo najít a podívat se, jestli kytičky stále rostou. Najdeš je i na jiných místech ve tvém okolí? Zkus kytičky pojmenovat a vytleskat je, kolikrát jsi musel/a tlesknout?

5.jpg

 

A teď ještě pár hádanek, poznáš, o které kytičky se jedná?

 

 Malá kytka, celá bledá

ze sněhu ven cestu hledá.

Při teplotě na nule,

rozkvétají .........

Na nevelkém stonečku

spousta žlutých zvonečků.

Každý z nich má k jaru klíč.

Copak je to? .......

Každý na to kouká, civí.

Na jaře se dějí divy - 

rozkvete vždy jeden pán.

Víte který? ........

Ve své sytě žluté kráse,

pampelišce podobá se.

Nápověda pro Bělu:

"Jsou to květy .....!"

Fialové drobné květy, 

všechny včelky se k nim sletí.

Krásně voní do dálky

hlavně drobné .......

 

Trojdílná sukýnka, 

bílá a malinká,

nosí ji panenka, 

má jméno ....

 

 

  • A k hádankám z předchozího úkolu si můžeme i něco vytvořit. Vyber si některou z květinek a zkus si vytvořit jarní obrázky, určitě to zvládneš raz dva. K vyrábění potřebuješ barevné papíry, nůžky a lepidlo.
1.jpg 2.jpg
3.jpg 4.jpg
14.jpg 15.jpg
  • Podívej se na následující obrázky, pečlivě okénka rozstříhej a nalep tak, jak jdou správně za sebou– jak kytička postupně roste (děti by obrázek měly lepit samostatně zleva doprava). Obrázky můžeš i sám/a nakreslit.

      !!! POZOR – nezapomeň, jak se správně zachází a pracuje s nůžkami, aby se nestalo neštěstí!!!

8.png

  • A máme tu další úkol, tentokrát zapojíme celé tělo. Nejprve si ale procvičíme pusinky a jazýčky, protože i ty budeme k tomuto úkolu potřebovat. A začneme neposedným jazykem, zavřeme pusinky a jazykem si šťouchneme nejprve do pravé tváře (která to je?) a pak do levé!

9.png

A teď ho pořádně vyplázni a jezdi co nejrychleji z jedné strany na druhou. A dej ho
i nahoru, dosáhne jazyk až na špičku tvého nosu? Zkus jazykem oblíznout horní i dolní ret kolem dokola. Co dalšího ještě s jazykem dovedeš, udělat ruličku nebo zahudrovat jako čert? 

10.png 11.pngwww.hravedoucovani.cz

A když už máš pusinku a jazyk procvičený, protáhni si také celé tělíčko, zkus vymyslet nějaký cvik, který třeba cvičíte ve školce a přemluv ke cvičení i maminku, tatínka nebo sourozence, ať jsou také zdraví a nic je nebolí.  

A teď následuje ten pravý úkol, rodič nebo sourozenec ti bude číst jednotlivé části jedné z  básniček (nebo klidně i obě), kterou si vybereš, ty je opakuj a postupně se básničku uč. Až budeš znát slova, přidej k básničce ještě pohyby nebo si vymysli své vlastní. Nezapomeň se pořádně usmívat, ať to jaro a sluníčko přivoláš.

Slunce volá na sněženku. ( dáme ruce před ústa a voláme )
Jaro, jaro, už je venku!
Pěkně nastav bledá líčka ( kýváme hlavou a nastavujeme tváře )
a usměj se do sluníčka. ( máváme oběma rukama ke sluníčku )

Budí také petrklíče ( dáme ruce v bok a zatočíme se dokola )
luk a strání zlaté klíče, ( odemykáme jako klíčem )
ať probudí háje, sady, ( rozhlížíme se do daleka )
že je jaro zase tady! ( opět zamáváme sluníčku )

Podívej se, támhle v trávě,          (dřep, rozhlížet se)
kytička vyrostla právě,                  (z dřepu do stoje)
čechrá si zelenou sukýnku,        (stoj snožmo, ruce v bok, kroutit zadečkem)
protahuje si barevnou hlavinku. (stoj roznožmo, opatrně naklánět hlavu)
K sluníčku lístky natahuje,         (stoj roznožmo, ruce natahovat nad hlavou)
ještě se ospale protahuje,         (–//–)
na louce není jediná,                 (stoj snožmo, hlavou NE)
protože jaro už začíná.

www.predskolaci.cz

  • Na tento úkol budeš potřebovat papír, obyčejnou tužku a veselé pastelky v barvách jara, které by to mohly být? Vyber si jeden z obrázků, kterým chceš začít, maminka, tatínek nebo sourozenec ti bude číst říkanku a ty podle slov zkus kreslit daný obrázek. Tak jak ti to šlo? A zkusíš si říkanku sám/a zapamatovat? Až budeš mít obrázek i pečlivě vybarvený, můžeš si zkusit vymyslet i vlastní říkanku k nějakému obrázku nebo si můžeš namalovat celou louku květinek zalitých sluncem 😊
12[1].jpg 13.jpg
  • A pro šikulky tu máme i pár bonusových pracovních listů a omalovánek, kdyby náhodou přišla PANÍ NUDA!

17.jpg

18.jpg

23.jpg

20.jpg

24.jpg

25.jpg

26.jpg

27.jpg

 

ÚKOLNÍČEK OD 8.3. - 12.3.2021 

Předešlý týden jsme vítali jaro a pro tento týden jsme si připravili další související podtéma - mláďata a zvířátka kolem nás. 

 

Prohlédněte si obrázky a zkuste odpovědět na následující otázky:

  1. Pojmenujte správně zvíře na obrázku.
  2. Jaký máme užitek z tohoto zvířete?
  3. Čím se zvířátko živí?
  4. Jak se nazývá jeho mládě?
  5. Kde žije?
  6. Vytleskejte název zvířete a spočítejte slabiky.
  7. Ukažte prstem na všechno, co má žlutou/růžovou/zelenou barvu.
  8. Na jakou hlásku začíná …. (prase/včela/kočka, ...)?
  9. Předveď, jak dělá … (prase/včela/kočka, ...).
  10. Spočítej všechny nohy, které na obrázku vidíš.
  11. Jakou má zvíře srst?

jh.jpghiu.jpgkl.jpg

 

Hlavičky jsme si procvičili. Teď si protáhneme tělo. Předveď rodičům, jak se pohybuje (kočka, včela, čuník nebo pejsek.

 

Věříme, že jsi to zvládnul skvěle a můžeš si teď zatančit na píseň – Tři čuníci - J. Nohavica

 

Na tento úkol budete potřebovat měkký růžový nebo béžový papír a fix. Vyrobíme si totiž jednoduché origami, které bude vypadat jako čuník (tzv. nebe-peklo-ráj).

 

p.jpg

Návod naleznete zde:

Který stín patří zvířátku a řekněte proč?

tfz.jpgfh.jpg

 

Vybírejte obrázky a nechte děti, aby Vám podle žlutého kolečka řekly, kde se včela nachází (Včela letí nad stolem.).

 

mgc.jpg

A máme tady poslední úkol na tento týden. Přiřaďte správné mládě k mámě a jak se nazývá?

 

nx.jpg