Změna velikosti písma

Drobečková navigace

Úvod > O nás > Naše třídy > Vrabečci

Vrabečci

Vrabečci

  • třída speciální, logopedická

  • třídní učitelka a logopedka: Mgr. Ladislava Zezuláková

  • dále ve třídě působí: Lenka Lazarová a Erika Řitičková
  • sdílený asistent pedagoga: Dana Růžičková

  • provozní: Lucie Bindrová a Lenka Slavíková

  • provoz třídy: 7:00 - 15:00 hod 

 

Vzhledem k obnovení provozu MŠ se paní učitelky přesunuly z online světa do svých tříd a věnují se docházejícím dětem. Nabídka činností na třídních stránkách se tedy nebude již nadále aktualizovat a přesunula se na nové místo → ZDE ←. 

Doufáme, že bude děti i Vás tvoření bavit a užijete si při něm spoustu krásných chvilek. 

..............................................................................................................................................................................................................................................................

Vrabečci po návratu do školky...

Od pondělí 12.4.2021 je naše třída opět v provozu. 

Čeká nás řada změn, a to zdaleka ne jen těch, které se týkají testování a všeho s covidem spojeného. 

Do třídy Vrabečků, které teď někdy říkáme Skupina V přibyly tři nové děti a pobývá tu s námi "ježečková" paní učitelka. 

Děti se v průběhu měsíce dubna budou postupně seznamovat s tím, jak jsme ve třídě rozmístili činnostní centra, budou se učit v novém uspořádání vyznat a také budeme děti učit si činnosti v centrech vybírat a věnovat se pak široké škále her a aktivit. 

Centra nejsou vůbec nová, všechna je děti znají, jen jim teď budeme věnovat zvýšenou pozornost. Popovídejte si doma s dětmi, co je ve třídě nové tam, kde je:  

  • hudba
  • divadlo
  • tělocvik
  • stavění
  • domeček
  • doprava
  • obchůdek 
  • ateliér
  • jakoškola
  • hry ke stolečku
  • tabule

Jsme zvědaví, která se jim líbí a co zajímavého v nich objevily. 

V přiloženém souboru najdete říkanky, které se k danému centru pojí, které nám napovídají, co všechno se zde dá dělat a pomáhají nám se v centru správně chovat. Budeme rádi, když nám pomůžete, abychom se je děti naučily zpaměti. Při nácviku si pomáhejte pohybem a napodobujte činnosti, o kterých se v říkankách mluví. Děti ať se také učí porozumět obsahu říkanky, ať svými slovy popisují její obsah. 

říkanky k centrům.docx

A věnujte velkou pozornost tomu, aby s Vámi děti mluvily pokud možno vždy v osobní vzdálenosti a aby jste se při mluvení dívali vzájemně do očí. 

Tolik čerstvé zprávičky z naší třídy po otevření MŠ 12.4.2021. 

 

************************************************************************************* 

 

Z pohádky do pohádky... Tentokráte O kohoutkovi a slepičce...

Kohoutek a slepička vyšli si spolu do obory na oříšky. Kohoutek řekl: „Co kdo z nás najde, bude oběma na polovic".

„Tak dobře!" odpověděla slepička. Hrabala, hrabala, vyhrabala jadýrko a upřímně se s kohoutkem o ně rozdělila.

Potom vyhrabal kohoutek taky jádro, ale byl lakomý, chtěl je čerstvě sám pohltit, aby slepička nevěděla, a jádro mu uvázlo v krčku.

„Běž honem, slepičko, přines vody, sic umru!" Jak to řekl, převalil se na zemi, nožkama vzhůru. Slepička běžela pro vodu ke studánce:

„Studánko, dej vody
mému kohoutkovi:
leží tam v oboře,
má nožky nahoře —
bojím se, bojím, že umře!"

Studánka řekla: „Nedám ti vody, dokud mi nepřineseš od švadleny šátek"'. Slepička běžela ke švadleně:

„Švadlenko, dej šátek studánce,
studánka dá vody
mému kohoutkovi:
leží tam v oboře,
má nožky nahoře —
bojím se, bojím, že umře!“

Švadlena řekla: „Nedám ti šátku, dokud mi nepřineseš od ševce střevíčky". Slepička běžela k ševci:

„Mistře, dej střevíčky švadlence,
švadlenka dá šátek studánce,
studánka dá vody
mému kohoutkovi:
leží tam v oboře,
má nožky nahoře .—
bojím se, bojím, že umře!"

Švec řekl: „Nedám ti střevíčky, dokud mi nepřineseš od svině štětin". Slepička běžela ke svini:

„Sviňko, dej ševci štětiny,
švec dá střevíčky švadlence,
švadlenka dá šátek studánce,
studánka dá vody
mému kohoutkovi:
leží tam v oboře,
má nožky nahoře —
bojím se, bojím, že umře!"

Svině řekla: „Nedám ti štětin, dokud mi nepřineseš od sladovníka mláta". Slepička běžela k sladovníkovi:

„Sladovníče, dej svini mláta,
svině dá ševci štětiny,
švec dá střevíčky švadlence,
švadlenka dá šátek studánce,
studánka dá vody
mému kohoutkovi:
leží tam v oboře,
má nožky nahoře —
bojím se, bojím, že umře!"

Sladovník řekl: „Nedám ti mláta, dokud mi nepřineseš od krávy smetany!" Slepička běžela ke krávě:

„Kravičko, dej sladovníkovi smetany,
sladovník dá svini mláta,
svině dá ševci štětiny,
švec dá střevíčky švadlence,
švadlenka dá šátek studánce,
studánka dá vody
mému kohoutkovi:
leží tam v oboře,
má nožky nahoře —
bojím se, bojím, že umře!"

Kráva řekla: „Nedám ti smetany, dokud mi nepřineseš s louky travičky". Slepička běžela k louce:

„Louko, dej krávě travičky,
kráva dá sladovníkovi smetany,
sladovník dá svini mláta,
svině dá ševci štětiny,
švec dá střevíčky švadlence,
švadlenka dá šátek studánce,
studánka dá vody
mému kohoutkovi:
leží tam v oboře,
má nožky nahoře —
bojím se, bojím, že umře!"

Louka řekla: „Nedám ti travičky, dokud mi nevyprosíš s nebe rosičky!" Slepička prosila:

„Nebe, nebíčko! Dej louce rosičky,
louka dá krávě travičky,
kráva dá sladovníkovi smetany,
sladovník dá svini mláta,
svině dá ševci štětiny.
švec dá střevíčky švadlence,
švadlenka dá šátek studánce,
studánka dá vody
mému kohoutkovi:
leží tam v oboře,
má nožky nahoře —
bojím se, bojím, že umře!"

Slitovalo se nebe nad kohoutkem a seslalo louce rosičku, louka dala travičku, kráva smetanu, sladovník mláto, svině štětiny, švec střevíčky, švadlena šátek a studánka vody.

A cvičení, úkoly a náměty na činnosti s touto pohádkou spojené: 

  • fonematické cvičení - určování hláskovaných slov, slov podle první slabiky nebo i hlásky (švec, švadlena, svině, louka, ...)
  • dechová cvičení... foukat do šátku, do ptačích pírek
  • cvičení motoriky mluvidel - napodobování přirozených výrazů postav... švadlena se usmívala, švec mračil, kravka žvýkala, sviňka mlaskala apod.
  • cvičení jemné motoriky - spojování palce a jiného prstu - zobáček, třídění zrníček a semínek , vytváření obrázku ze semínek
  • posilování slovní paměti - zapamatovat si, za kým vším musela slepička zajít
  • rozvoj vyjadřování - popisovat, co si kdo od slepičky přál, popisovat, co kdo dělá 
  • vyprávění pohádky s vynecháním části děje... zda dítě postřehne, co v příběhu chybělo... lze cvičit opakovaně
  • vyprávění pohádky samotným dítětem
  • sestavováním dějové posloupnosti příběhu pomocí obrázků, které si dítko samo nebo s pomocí nakreslí
  • popis slepičky, kohoutka, možno přidat i kuřátko
  • procvičování jmen barev 
  • seznamování se s domácími zvířátky 
  • pohádku si také můžete pustit na videu nebo jkao audio, najít doma v knížce... a porovnat ji s tou verzí, která je na našich stránkách... 

 

**********************************************************************

 

Co ještě můžete v březnu s malými Vrabečky dělat...

 

Březen je měsíc knihy.

  • Zkuste s dětmi vybrat alespoň jednu oblíbenou knihu... Prolistujte ji spolu a popovídejte si o tom, proč se Vám vlastně líbí...
  • Prohlížejte si písmenka. Zkuste je třeba modelovat. A napsat z modelíny jména...
  • Můžete zkusit knížku i vyrobit... Třeba příběh o Červené Karkulce... Každý člen nakreslí kousek pohádky, podlepíte obrázky tvrdým papírem slepíte lepící páskou a máte LEPORELO... 

                                                                                                                                          mfpm2045f_large.jpg

  • Můžete také vzít knihu a zacvičit si s ní... nazvedněte ji nad hlavu a s nataženými rukami zkoušejte úklony na stranu a dopředu...
  • Zkuste ji také nosit na hlavě... 
  • Zajděte do knihovny. Výdejní okénko funguje a půjčte si tam nějakou pěknou knížku...

 

A také nám podle kalendáře začalo jaro.

  • Znáš kalendář? Pořádně si ho prohlídni... Jak je uspořádaný? jedna stránka je den, týden nebo měsíc? 
  • Zkus se naučit poznat mezi jinými slovy ta, která znamenají jména dnů v týdnu... Předškoláci se můžou zkoušet naučit říkat, jak jdou dny po sobě... 
  • Kalendář je plný čísel, že? Která čísla znáš? Vyrob si deset kytiček, které můžeš darovat mamince... a předtím si s nimi hrát a učit se počítat...                                                                                                                                          19f31ee0f27a2d0f79e4440b1825d707.jpg
  • Poznáš jména jarních kytiček, když je uslyšíš jen hláskované? B L E D U L E a S N Ě Ž E N K A a T U L I P Á N a P E T R K L Í Č  a K R O K U S... Popros někoho, ať ti na internetu ukáže jejich obrázky... Už jsi některé teď po zimě viděl/a? Vezmi vodovky a zkus aspoň některou namalovat. 
  • A poznáš jaro? V čem je jaro jiné než zima? Zkus si nakreslit následující pětice obrázků: vločka, sáňky, rampouch, šála a sněhulák a vedle nich pak tulipán, zelená tráva, déšť, kuřátko a kolo. Pak je rozprostři podle toho, jestli patří k jaru, nebo k zimě... a zkus někoho nachytat, když je vyměníš. 
  • Vezmi svoje oblečení a zkus popřemýšlet, které teď odložíte a nebudete potřebovat, když bude tepleji...  

A koukněte se na stránky ostatních tříd, mají toho tam taky spousty a spousty... 

 

****************************************************************************************************************

 

Nášup dalších domácích úkolů pro naše ptáčata...

 

V pondělí 8. března slaví svátek všechny ženy... I Karkulčina babička...

  • A to nás může inspirovat třeba k procvičení ženského a mužského a středního rodu... Vezměte si třeba sadu pexesových karet nebo nějakou obrázkovou knížku pro batolata a procvičte si... Př. TA kytička je jako maminka... (ženský rod), TEN stromek je jako tatínek (mužský rod), TO auto je jako děťátko (střední rod) 
  • Jak roste první jarní kytička, kterou Karkulka babičce k svátku přinese... Na takovém jednoduchém příběhu si můžete procvičit dějovou posloupnost... Obrázek najdete v sekci Předškolní příprava. Pokud budete chtít obtížnější variantu, ptejte se Vašeho dítka poté, co mu kartičky s růstem rostlinky přehážete, proč to nemůže být takhle... budete tak rozvíjet jeho logické myšlení... 
  • Vyzkoušejte si třeba i grafomotorickou říkanku Kytička ze sekce Předškolní příprava Nejprve ji zkoušejte kreslit... Pak zkuste kresbu komentovat alespoň některými slovy, v ideálním případě se naučte kytičku kreslit podle slov říkanky... 
  • Nebo cvičte fonematický sluch... Položte na stůl pár dobrot a pak jednu po druhé hláskujte... Př. Karkulka nesla babičce B Á B O V K U... Karkulka nesla babičce J A B L Í Č K A... 
  • Vyzkoušejte si také, co hezkého umí Vaše dítě popřát... A ať Vám zkusí říct, co to je, když je někdo ZDRAVÝ, má ŠTĚSTÍ, je SPOKOJENÝ... 
  • A popovídejte si o dárcích... a přáních... O tom, co by vám udělalo radost... No a pak si nějakou udělejte! 

 

******************************************************************************************************************

 

V únoru 2021 třída Vrabečků prošla velkými změnami... Chceme navázat na to, na co jsou Vaše děti zvyklé a pokračovat tak, aby to bylo k jejich radosti a prospěchu. Do konce školního roku bychom se s dětmi rádi sžili, zvykli si na změnu podmínek a užili si zbývající část školního roku v pohodě a dobré náladě. 

Naši společnou cestu jarem 2021 pojmeme jako cestu 

Z pohádky do pohádky

 

A pro měsíc březen, a tedy i pro období distančního vzdělávání, jsme si vybrali pohádku O červené karkulce. V následujícím textu najdete inspiromat pro nejrůznější činnosti, které můžete doma s dětmi realizovat.

Nabídka činností je připravena tak, aby mimo jiné rozvíjela i komunikační schopnosti Vašich dětí. Pokud máte zájem o individuální uzpůsobení nabídky a chcete ji ušít na míru, kontaktujte nás na školním telefonu nebo mailu a domluvíme se na dalším.

Můžete si vybrat také náměty na činnost v sekci Předškolní příprava. Mohou se Vám zalíbit i aktivity, které nabízejí paní učitelky z jiných tříd. Pokud Vás cokoliv z našich stránek zaujme, děti to pobaví a něčemu se přitom naučí, je to jen dobře. 

A teď už téma měsíce března 

O červené Karkulce

  • Přečtěte si tuto pohádku a nechte děti, Vám ji vypráví samy... 
  • Poslechněte si ji na kanálu You tube v úpravě pánů Svěráka a Uhlíře, a zazpívejte si ji podle nich... 
  • Zkuste si vytvořit jednoduché loutky na špejli a zahrát si ji... 
  • Legraci si můžete užít s takovouhle loutkou... Ale předtím to dá práci si ji vyrobit... 

                                                                                                                                                                       красная шапочка.jpg

  • Procvičte si při této příležitosti s dětmi barvy... Jejich jména... 
  • A následně i fonematický sluch... Hláskujte jména barev, říkejte jejich první slabiku nebo hlásku... Děti ať určují pastelku, o které mluvíte... Příklad: Č E R V E N Á... Na jakou barvu myslím... ? Nebo ČER VE NÁ (jednodušší varianta)... Nebo můžete zkusit, zda Vaše dítě pozná náslechovou hlásku... Č
  • V případě procvičování jmen barev můžete také počítat slabiky daných slov... tleskáním, ťukáním, počítáním na prstech... 
  • Když budete procvičovat barvy, schválně... Kolik znáte o barvách písniček? Zazpívejte si nějakou... Holka moodrooká... Travička zelená... Červený šátečku, kolem se toč... 
  • A zkuste se naučit zpaměti tuhle básničku... Děti mohou piktogramy zkoušet nakreslit a pak sestavit celý text písničky... A tak se jej naučit...
  • Ti, kteří už znají písmena, mohou zkoušet slova napsat... Nebo třeba vymodelovat je... nebo aspoň písmena... pokud máte doma plastelínu, sliz nebo třeba z těsta, které dětem dopředu zpracujete... 

                                     05f48da9713809656695bde42ab5693d.jpg

  • Vlk byl hladový... A vy si můžete s dětmi povídat o jídle... O tom, které jej jich oblíbené... Které naopak nemají rády... Povídejte si i o tom, které je a není zdravé... A hrajte si třeba chvilku na obchod... A třeba něco s dětmi uvařte... Když bude mít hlad jako vlk... 
  • A zkuste si i jiná přirovnání... Například: Vysoký jako... (hora) Chytrý jako... (liška) Pevný jako... (skála) Mlsný jako... (kočka) Kyselý jako... (citron)
  • Můžete také vyzkoušet pohybovou aktivitu a přitom se naučit básničku Jiřího Žáčka...

Na palouku v bodláčí (roztáhnout ruce, naznačení velkého prostranství palouku)

leží vlk a kouří lulku (lehnout si na záda)
Honem vyskoč chlupáči (z lehu vyskočit)
dej si pozor na Karkulku (ruce k ústům a výstražně zašeptat)

  • Můžete také procvičovat geometrické tvary... rozlišování, určování nebo i pojmenovávání podle toho, co Vaše dítě zvládne... 

                                                                                                                                                                                                           7285f699c8c7af2bafc37853158adeea.jpg

  • Děti si mohou vlka nebo Karkulku vytvořit z papíru... 

                                                                                                            58e10a0ffb57ba490240f5528b633200.jpg

  • Použijte třeba i tohle bludiště... na procvičení jemné motoriky... 

                                         d44ea4268a50727b509f5ec716f3734c.jpg

  • Jako předlohu pro psací cvičení, nejprve na stole nebo ve vzduchu prstem (aby pohyb vycházel z ramene...) potom na papíru formátu A4 na stole, můžete využít i následující námět... 

                                                                                                             9c3c05b2046433511d1ba1f97553f533.jpg

  • A na procvičování počtů použijte třeba následující obrázek... 

                                                                            2772596fd79acde99fd89c479a84ff79.jpg 

  • A abychom nezapomněli... Na rozvoj motoriky mluvidel našich dětí... Vyprávějte si pohádku O Červené Karkulce, provázejte ji pohledy do zrcadla a napodobováním výrazů Karkulky... když se umívá, když se bojí, když se diví... Vlka... Když cení zuby, když se olizuje... Babičky... Která krčí nos, když kouká na vlka bez brýlí, otvírá pusu dokořán, když zjistí, že místo Karkulky před ní stojí vlk... A zkuste i myslivce, který miluje žvýkačky a pořád nějakou žvýká nebo si ji přehazuje v ústech...
  • A dechová cvičení? Zkuste myslivce, který si při procházce lesem pohvizduje... Karkulku, jak čichá ke květinám... Vlka, jak větří, kterým směrem se dát... I babičku, která si hlasitě oddechla, když vyskočila vlkovi z břicha... 

Pokud budete od nás cokoliv potřebovat, pomoc, radu nebo třeba zapůjčení pomůcek, neváhejte nás kontaktovat na mobilním telefonu MŠ nebo mailu skolka@rezacova.cz

Jestli to považujete za nezbytné (a tedy v souladu s aktuálními nařízeními Vlády ČR), můžeme se domluvit i na individuální konzultaci

Za všechny, kteří se o Vaše děti starají, Vám přeji pohodu a klid nejen na domácí vzdělávání Vrabečků. 

Laďka Zezuláková